-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48532 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3

با توجه به آية 261 سورة بقره كه ميفرمايد: كساني كه اموال خود را در راه خدا انفاق ميكنند، همانند بذري هستند كه هفت خوشه بروياند، كه در هر خوشه يك صد دانه باشد; و خداوند آن را براي هر كس بخواهد ]و شايستگي داشته باشد[، دو ]يا چند[ برابر ميكند، آيا بخشندگي خداوند، حساب و كتاب دارد؟

آري، بخشندگي خداوند، همانند ديگر افعال او; چون بر اساس علم و حكمت است، حساب و كتاب دارد و با قابليت افراد متفاوت است و در آية بالا، پاداشي هفت صد برابر، تنها گوشهاي از فضل و بخشش او را به نمايش گذاشته; چون در ادامه ميفرمايد: وَاللَّهُ يُضَـَعِفُ لِمَن يَشَآء;(بقره،261) خداوند ]آن پاداش هفت صد برابر را[ براي هر كس بخواهد چند برابر ميكند. و براي اين كه اين همه بخشندگي از جانب او تعجبانگيز نباشد، در ادامه ميفرمايد: وَاللَّهُ وَ َسِعٌ عَلِيمٌ ; چرا كه او ]از نظر رحمت و قدرت[ وسيع و ] به همه چيز[ آگاه است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 313، دار الكتب الاسلامية / ترجمه تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ترجمه محمدتقي مصباح يزدي، ج 2، ص 544، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي.) البته در صورتي كه انفاق، در راه خدا و به طلب خشنودي او باشد افزايش يافتن پاداش از لوازم تخلفناپذير آن خواهد بود و در قرآن كريم به شرايطي در انفاق اشاره شده كه در واقع بيان گر شرايط آن پاداشهاي عظيم خداوندي است، پارهاي از اين شرايط كه خود حكايت از حساب و كتاب پاداشها نيز دارد، عبارت است از: اخلاص (بقره، 265); بدون منت و آزار (بقره، 264); پنهاني (بقره، 279); بهترينها و دوست داشتنيها (آل عمران، 92); پاك و حلال (بقره، 267 و مائده، 27) و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.